INkarmiel כל העסקים בכרמיאל במקום אחד מוצגים בהתאם לדרוגים שלכם

כרמיאל: בר ברוך שואף להגיע למרוצי פורמולה 1

כרמיאל: בר ברוך שואף להגיע למרוצי פורמולה 1, צילום: פייסבוק
גיל ברוך, איש עסקים מכרמיאל, רוצה להפוך את בנו בר (18 וחצי) לאלוף במרוצי הפורמולה. לצורך כך הוא קנה חברת מרוצים איטלקית. בר מתחרה בחו"ל, ושואף להגיע לליגה של הגדולים
בשנים האחרונות הפכה משפחת ברוך מכרמיאל למשפחה המוטורית של ישראל. זה החל לפני כמה שנים כתחביב מכוניות מרוץ של אבי המשפחה, גיל (43), אלא שהחיידק המוטורי לא נעצר שם ובנו בר (18 וחצי), שעומד להתגייס בקרוב, החליט לקחת את התחביב צעד אחד קדימה ולנסות ולעשות מהמרוצים קריירה.

האב, שהתגייס למשימה, החליט להגשים את החלום המשפחתי. הוא רכש לצורך כך חברת מרוצים איטלקית והפך אותה לישראלית. כרגע מתחרה בר בפורמולה 4, אבל המטרה היא להתקדם ולהגיע לליגה של הגדולים באמת – פורמולה 1.

"נולדתי למשפחה שאוהבת מכוניות", אומר ברוך. "אפשר להגיד שמגיל צעיר 'שתיתי בנזין'. בגן חובה נהגתי ברכב קרטינג עם מנוע קטן, כמו של אופנוע, והתלהבתי מזה. מאז ידעתי שאני רוצה להיות נהג מרוצים".

כשהיה בן עשר, כבר לקח ברוך חלק בתחרות ארצית לרכבי קרטינג: "זו היתה אליפות הצפון הפתוחה, והשתתפו בה נהגים בגילאי 16-13. אני הייתי הכי קטן, וסיימתי במקום הרביעי. מאז התקדמתי לכלי רכבים יותר גדולים, ולבר המצווה קיבלתי רכב קרטינג שיכול להגיע למהירות 60 קמ"ש".

מקום תשיעי בהודו

ישראל אינה מעצמה בתחום מרוצי המכוניות. בארץ יש מסלולי קרטינג, אבל אין מסלולים מתאימים לכלי רכב מוטוריים. לכן, היה ברור שברוך צריך לצאת לחו"ל ולהתחרות שם: "בגיל 14 וחצי עברתי להתחרות בליגת קרטינג באיטליה, ובגיל 16 כבר טעמתי לראשונה רכב פורמולה 4, כשהגעתי לאקדמיה לכשרונות צעירים של B.M.W".

האקדמיה נחשבת אחת החממות המוכרות והטובות בעולם לגילאים צעירים, אליה מגיעים נהגים מכל העולם. לאחר סינון קפדני, מתקבלים 11 המוכשרים ביותר: "שלחתי להם בקשה. הם מקבלים אלפי פניות בשנה ובודקים מי אתה ומה העבר שלך. הגעתי למבחנים בספרד, ועברתי אותם בהצלחה. בסינון הראשוני עוברים כ-1,000 נהגים, ואז הם מצמצמים. עברתי עוד מספר מבחנים, ובשנת 2013 נכנסתי ל-11 הכי טובים בעולם".

מה לומדים באקדמיה?
"הלימודים גם עיוניים וגם מעשיים. בין לבין היתה לנו עונת מרוצים, שבה הדגש היה על להפוך אותך מנהג קרטינג לנהג מרוצים שיודע איך לתפקד, מתי להאיץ ומתי לבלום. בודקים גם כושר, ובכלל, אתה חי חיים ספורטיביים".

לאחר שסיים את האקדמיה, נסע ברוך להתחרות במרוץ בהודו עם נהגי פורמולה 1 וסיים במקום התשיעי. "הגיעו לשם נהגים עם הרבה מאוד ניסיון ועם רקורד עשיר יותר משלי, וההישג שלי הרשים מאוד", הוא אומר.
קבוצת "ישראל F1"

חלק גדול מההצלחה של ברוך לאורך השנים יש לזקוף לזכות אביו, גיל, איש עסקים מוכר בכרמיאל, שהקים לפני 14 שנה את חברת Y.B.N, המשווקת מכונות למפעלי מתכת וזיווד אלקטרוני, באזור התעשייה בעיר. גיל: "הכל החל מהאהבה שלי למכוניות מרוץ. מאז שאני זוכר את עצמי, אני אוהב מכוניות. נסעתי כמה פעמים בחו"ל, אבל לא לצורך תחרות מקצועית, אלא כתחביב".

היום גיל מלווה את בנו, וזה כולל סופי שבוע ארוכים בחו"ל. לפני שנתיים החליט האב לעשות צעד משמעותי. הוא רכש חברת מרוצים איטלקית והפך אותה לישראלית: "הרעיון המקורי היה לקנות את הזכות להתחרות בקבוצה קיימת. חשבנו לטווח הארוך, כדי ליצור לבר מעטפת מעבר ליכולת לנהוג בקבוצה זרה, ולכן החלטתי להקים חברה ישראלית - 'ישראל F1'.

"בעצם, קניתי פעילות של חברת מרוצים איטלקית, שנקרת 'טורינו טים' ומונה שמונה אנשי צוות, ואנחנו רשומים כחברה בישראל. הקבוצה כוללת מכונאי,
טכנאים, מדריך נהיגה ואפילו טבח. בנוסף, רכשתי את המכונית (בעלות של 150 אלף יורו, ר"א) ומוסך באיטליה, שם נמצא הרכב באופן קבוע. צבענו אותו בכחול לבן עם דגל, וכשאנחנו מגיעים למסלול המרוצים, אנחנו קבוצה כמו כולם. כמו שיש 'פרארי-אקדמיה', כך אנחנו 'ישראל F1'".


זאת השקעה כספית גדולה מאוד. יש לכם סיוע?
"נכון, זה מאוד יקר. מדובר במיליוני שקלים שאנחנו משקיעים מכיסנו ללא עזרה, אבל אם זה יצליח ובר יגיע לפורמולה 1, אז בכל תחרות שהוא ישתתף הוא ירוויח משכורות גבוהות מאוד. נהג מרוצים זה סוג של קריירה, ואנחנו כבר בפנים ומחכים להחזיר את ההוצאות. מובן שבעתיד, כשהקבוצה תגדל ומישהו יבוא לנהוג אצלנו, הוא יצטרך לשלם עבור הכיסא, כמו שהיה קורה אם הוא היה עושה את זה בקבוצה אחרת. ישנן קבוצות שחיות מזה שהן מאפשרות לנהגים לפעול תחת שמן, ומשלמים להן".

זה לא מתסכל להשקיע כל כך הרבה כשבארץ אין כמעט עניין בענף?
בר: "פורמולה 1 זה הספורט הכי נצפה בעולם. בארץ אין עדיין תרבות הספורט המוטורי, אבל אני בוחר להסתכל על הזווית העולמית. אני חושב שאם יהיה ישראלי שיגיע רחוק, זה יביא להכרה מאוד גדולה בתחום, ואני מאמין שזה יעורר הדים. יש בארץ הרבה מאוד כשרונות צעירים, אבל אין להם משאבים להתקדם, והם לא מתפתחים פה בארץ. באיטליה, לדוגמה, מי שרוצה להתקדם, יכול פשוט לעבור את הכביש, והוא במסלול מרוצים. אין לי ספק שאם הייתי יכול להתאמן בארץ, היה לי הרבה יותר קל להתקדם".


השיא עוד לפניו

כיום מתחרה ברוך בליגה האיטלקית, כשבכל עונת מרוצים ישנם שמונה סופי שבוע שבכל אחד מהם מתקיימים שלושה מרוצים בערים שונות. בכל תחרות המתחרים צוברים נקודות, ובסיום העונה מכריזים על הדירוגים. ההכנות למרוץ והסקת המסקנות הן מדעיות.
לא מכבר טס ברוך עם משפחתו לקרואטיה, למבחני הקבלה לאקדמיה למצוינות של FIA (האיגוד העולמי). הוא נבחר על ידי האיגוד ונשלח למבחנים באחת האקדמיות הנחשבות, בין הקשות בעולם המוטורי.

מתי לדעתך תגיע לשיא?
"השאיפה היא להגיע למרוצי פורמולה 1, ואני מקווה שעד לגיל 24-22, שזה זמן השיא של הנהג, אצליח להגיע לשם".

מעבר להנאה הגדולה, זה ספורט די מסוכן.
"היום זה הרבה יותר בטיחותי, גם מבחינת מבנה הרכב וגם מבחינת החליפות ומגיני הצוואר. הסיכון הרבה יותר נמוך מבעבר. מה שכן, כשאמא שלי באה למרוץ, היא הרבה פעמים עוצמת עיניים".

גיל: "הוא הבן שלי, אז בוודאי הפחד קיים. כשאני רואה אותו נוהג ב-200 קמ"ש יש סוג מסוים של לחץ, אבל ישנם השאיפה והרצון להשיג את המקומות הראשונים, ומתוך ידיעה שהספורט הזה בטוח והרכב בנוי בצורה בטוחה, אני יותר רגוע".

איך מתמודדים עם תקלות?
בר: "אני מאומן לתפקד במצבים של תקלות תוך כדי מרוץ. זה הכל עניין של שניות. טעות נהיגה יכולה להתבטא בבלימה שני מטר מאוחר או מוקדם מדי, ואז אני מאבד שליטה. אני מתורגל לצאת ממצבים כאלה גם בזכות היכולות האישיות וגם בזכות האימונים והשליטה ברכב".

בר, שעומד להתגייס לצה"ל, הוכר כ"ספורטאי פעיל", תואר שיעניק לו את האפשרות לצאת מהארץ לתחרויות ולאימונים: "חשוב לי לשרת בצבא. זה תהליך שאני צריך לעבור", הוא אומר. "מצד שני, חשוב לי להיות בשיא בגילאים האלה, ואני שמח שהצבא מתחשב בזה".

תן טיפ למי שרוצה להתחיל ולעשות צעדים ראשוניים בתחום.
"צריך לאהוב מכוניות ולהבין שזה דרך חיים ועבודה קשה. כמובן, רצוי להתחיל בגיל מוקדם ולהתמיד".

מתוך YNET


אולי יעניין אותך גם