INkarmiel כל העסקים בכרמיאל במקום אחד מוצגים בהתאם לדרוגים שלכם

פרשת השבוע חיי שרה –תשעו

פרשת השבוע חיי שרה –תשעו

בני דורי שהאזינו למצעד הפזמונים בשנות הששים, זוכרים היטב להיט ששרה זמרת ושחקנית קולנוע Doris Day דוריס דיי: Love and Marriage, go together like a horse and carriage

השיר עדיין מושמע ברדיו מדי פעם, אך לא בביצוע המקורי שלה. "אהבה ונישואים יחד צועדים, כמו סוס ועגלה" לדוריס דיי ולמי שחי בחברה מערבית-מודרנית אין ספק מי הסוס ומי העגלה: צעיר וצעירה, גבר ואשה, נפגשים (במקום בילוי, לימודים או עבודה וכיום אפילו דרך האינטרנט) מתאהבים, ואחרי תקופה קצרה או ארוכה של הידוק הקשר ביניהם-מתחתנים. כל זמן שהאהבה מושכת את עגלת הנישואין, הם ממשיכים באותה דרך. אם האהבה מתה, העגלה נתקעת בבוץ. לפעמים מתגרשים ולפעמים ממשיכים לחיות תחת אותה קורת הגג, אבל עם מינימום קשר: חדרי שינה נפרדים ואפילו חשבונות בנק נפרדים...

אבל המודל הזה לא היה מובן מאליו אצל רבים מהסבים והסבתות של בני דורי, ואין הוא מובן מאליו אצל מיליונים בני אדם עד עצם היום הזה. במודל הקלסי מתחתנים ואחר כך מתאהבים, כפי שמתארת פרשת חיי-שרה "ויביאה יצחק האוהלה... ויקח את רבקה ותהי לו לאשה ויאהבה" [בראשית כד 67] יצחק לא בחר את רבקה. היא הובאה אליו מארץ רחוקה, והוא הועמד בפני עובדה: זו אשתך! בביתה של רבקה אמרו הוריה ואחיה: "נקרא לנערה ונשאלה את פיה" [שם 57] אך עיון בפרשה מבהיר שההחלטה לגבי עצם הנישואין כבר נתקבלה לפני כן [שם 50-51]. לא שאלו את רבקה אם היא רוצה להתחתן עם יצחק, אלא אם היא רוצה לצאת מיד או להמתין בבית הוריה שנה או עשרה חודשים, עד שתהיה מוכנה לצאת למסע הארוך...

אמנם, גם בתנ"ך אפשר למצוא מודל שונה. יעקב פוגש את רחל ליד הבאר, מתאהב בה "ממבט ראשון" ורק אחר כך ניגש אל אביה, לבן הארמי, לבקש את הסכמתו לנישואין. האם בגלל זאת היו נישואי יעקב ורחל מאושרים יותר מנישואיהם של יצחק ורבקה? קשה לדעת! יש להעיר שיצחק הוא היחיד בין האבות שלא נשא אשה שניה ואפילו לא פילגש, למרות שגם רבקה סבלה מתקופת עקרות בראשית נישואיהם... היה לא מעט מתח בחיי זוגות אחרים כאשר אשה נוספת נכנסה למיטת הבעל, כמו ביחסי אברהם ושרה אחרי שהגר נכנסה להריון, וביחסי יעקב ורחל כשהסתבר שדווקא אחותה לאה היא הפוריה ורחל עקרה...

עזריאל קרליבך, העורך הראשון של 'מעריב' היה בין הישראלים הראשונים שהגיע להודו ועשה בה סיור ממושך, כנראה לא מאותן סיבות שצעירים אחרי שירות צבאי כיום נוסעים להודו. בספרו "הודו –רשמי מסע" הוא מתאר שיחות עם גבר הודי הטוען: אני "מפנק" את אשתי ומביא לה מתנה בכל שבוע ומשתדל להיות נחמד אליה כל הזמן, דווקא בגלל שהיא מעולם לא בחרה בי. כאשר היתה תנוקת בת שלוש אביה שידך אותה לי בהסכם עם אבי, כך שאין לי מושג אם היתה בוחרת דווקא בי אילו ניתנה לה הבחירה... אני חייב לעשות מאמץ לגרום לה ל'התאהב' בי, לעומת הגברים אצלכם במערב, הסבורים אחרי הנישואין שאהבת בת זוגם 'מובטחת' והם מפסיקים ל'חזר' אחריה, לכן הנישואין אצלכם הם בדרך כלל לא תחילת האהבה אלא תחילת הסוף של האהבה...

מה גרם ליצחק ל"התאהב" ברבקה? המדרש מסתמך על המלים "ויביאה יצחק האוהלה שרה אמו..." שרה אימו כבר לא היתה אז בחיים, וכוונת הפסוק היא שיצחק מצא ברבקה תכונות דומות לתכונות שרה אמו: צניעות, הכנסת אורחים (כלומר: איזון בין שתי תכונות שעלולות לעמוד בסתירה במקרים מסויימים...) סמל הצניעות הוא "ענן קשור על פתח האוהל" וסמל הכנסת אורחים "דלתות (יריעות האוהל) פתוחות לרווחה" אפילו "הברכה המצויה בעיסה" כלומר שטעם הבצק שהיתה רבקה לשה היה דומה לטעם הבצק שהאם שרה היתה לשה... [בראשית רבה, פרשה ס] מעניין לציין שפסיכולוגים טוענים שלעתים קרובות "בוחר" הגבר המודרני באופן תת-הכרתי אשה שדומה בתכונותיה לתכונות האמא שלו...

אף אחת משתי השיטות איננה מבטיחה אושר בחיי הנישואין. 'אהבה ממבט ראשון' איננה ערובה לנישואין מוצלחים. עצם המושג הוא פיקציה. בדרך כלל יש 'משיכה ממבט ראשון' (אשר לטענת חוקרים מושפעת מחוש הריח לא פחות מאשר ה'מבט'=ראיה) אבל אהבת אמת נבנית בשנים ארוכות של חיים משותפים, של גישור ופשרה על הבדלים ופערים הקיימים אצל כל זוג, ללא יוצא מן הכלל.

נישואין מוצלחים תלויים בראש ובראשונה בהחלטה הסובייקטיבית של כל אחד מבני הזוג: "זה הוא – זו היא האיש/האשה שנועד/ה לי ולא אתן לשום דבר להפריד בינינו. אעשה כל מאמץ להתפשר ולהתגבר על ההבדלים בינינו" והשאר, רק עניין של זמן, מזל וברכת שמיים...

הרב גיל נתיב